Rubika kubi un ātruma kubi

Rubika kubi un ātruma kubi ir mehāniskā puzle, kuras forma ir kubs, visas malas var pagriezt, katra mala sadalīta 9 kvadrātos, un kustīgie elementi ļauj kubu pārkārtot. Mērķis ir sakārtot krāsainos kvadrātiņus tā, lai katrā kubiņa pusē būtu tieši vienas krāsas virsma.

Rubika kubi un ātruma kubu vēsture


1974. gada pavasarī jaunais ungāru arhitekts Ernē Rubiks kļuva apsēsts ar domu atrast veidu, kā saviem studentiem modelēt trīsdimensiju kustības. Pavadījis vairākus mēnešus, ķeksējot ar kubu klucīšiem, kas bija izgatavoti no koka un papīra un kurus turēja ar gumijas lentēm, līmi un saspraudēm, viņš beidzot radīja kaut ko tādu, ko nosauca par “Bűvös kocka” jeb “Burvju kubu” (Magic Cube).
Šis izgudrojums, kas vēlāk tika pārdēvēts par Rubika kubu, kļuva par populārāko puzles rotaļlietu pasaulē, un 2018. gadā tika pārdoti vairāk nekā 350 miljoni tā eksemplāru. Kubs iedvesmoja arī daudzus mākslas darbus un filmas, kā arī radīja sacensību sporta veidu, ko dēvē par ātruma kubu, kas piepilda arēnas ar pusaudžiem, kuri sacenšas, lai pēc iespējas īsākā laikā saliktu puzli.
Taču sākumā neviens nebija tik pārsteigts par kuba straujajiem panākumiem kā tā radītājs, kā viņš skaidro savā jaunajā grāmatā Cubed: Mūsu visu mīkla. Kuba ietekme ir bijusi “daudz interesantāka nekā pats kubs,” Rubiks teica intervijā izdevumam Unmark. Viņš sacīja, ka grāmata ir par mēģinājumu izprast tā popularitāti un “kāpēc cilvēkiem tas patīk”.

Rubika kubu un ātruma kubu skaitīšanas popularitāte

1980. gadu popularitāte

Vairāk nekā četrdesmit gadu vēsture ir novedusi pie tā, ka Rubika kubs ir kļuvis par vienu no visu laiku pārdotākajām rotaļlietām, pārsniedzot ģeogrāfijas, kultūras un vecuma robežas. Rubika kubs joprojām ir pasaulē visvairāk pārdotā puzle un viens no populārākajiem prāta atjautības uzdevumiem. Nepieciešams mīklauzu mīļotājiem
Pārdošanas sākums bija nedaudz lēns, tomēr 80. gadu vidū Ideal īstenoja televīzijas reklāmas kampaņu. Līdz 1980. gada beigām Rubika kubs ieguva vairākus apbalvojumus, tostarp speciālbalvu “Gada spēle Vācijā” un “Gada rotaļlieta Apvienotajā Karalistē”. Līdz 1981. gada beigām tika pārdoti vairāk nekā 100 miljoni vienību.

2000. gada atdzimšana

2003. gadā pasaulē ienāca jauninājumi kubu veidošanā ar labāku aparatūru un jauniem algoritmiem. Speedcubing sāka kļūt par populāru sporta veidu. ASV laikā no 2001. līdz 2003. gadam pārdošanas apjomi divkāršojās, un laikraksts The Boston Globe paziņoja, ka “atkal kļūst forši iegādāties kubu”. Rons Van Bruchems un Taisons Mao izveidoja Pasaules kubu asociāciju un organizēja otro pasaules čempionātu, kurā piedalījās 83 dalībnieki. WCA kļuva par pirmo oficiālo organizāciju, kas standartizēja un uzraudzīja sacensības un sasniegumus. Citiem vārdiem sakot, interese atkal pieauga, un 2008. gadā kubu gada pārdošanas apjoms visā pasaulē sasniedza 15 miljonus.

2020. gadu popularitāte

Mūsdienās Rubika kubs ir viena no visu laiku pārdotākajām rotaļlietām. Kopš izgudrošanas pasaulē ir pārdoti vairāk nekā 350 miljoni kubu. Pamatojoties uz 3×3 panākumiem, tika izstrādātas daudzas oriģinālā kubika variācijas, kas ir ļoti pieprasītas

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.